Wednesday, 25 February 2009

PAS VS DAP

UMNO menuduh Hj Nizar boneka DAP, mengikut telunjuk Nga dan Ngeh, pentingkan Cina dari Melayu, setiap ucapan kena rujuk DAP, kenyataan akhbar juga ikut kehendak DAP, beri kuasa DAP agih tanah pada Cina dan sebagainya.

Hari ini saya nak cabar kerajaan haram BN dedahkan semua yang didakwa dengan bukti-buktinya, lapor pada SPRM atau polis dan seretlah Hj Nizar dan semua EXCO ke mahkamah. BN ada kuasa haram, gunakanlah kuasa haram untuk mengiyakan apa yang kamu dakwa.

Sebenarnya itu semua dakwaan kosong, fitnah, palsu, tak ada modal nak cari isu, mereka-reka isu palsu supaya rakyat terpedaya, media pula dikuasai oleh mereka, Samad Majid dari FM Perak pula buat lapuran dalam Berita Perak di Radio setiap hari. Setiap dakwaan dan tuduhan tidak pula Hj Nizar sebagai MB dan EXCO diberi peluang menjawabnya.

Hubungan antara pimpinan Pakatan Rakyat Perak cukup intim, saling memahami, tidak pernah menimbulkan isu yang sensitif samada agama atau yang menyentuh hak orang Melayu. Hj Nizar pula setiap kali memulakan ucapan dalam apa sahaja majlis samada majlis itu dihadiri ramai orang bukan Islam atau tidak, pasti muqaddimah ucapannya dimulakan dengan petikan ayat-ayat al Quran, diterjemah dan diberi kupasan untuk tujuan dakwah kepada mereka. Kadang-kadang diterjemah dalam bahasa Inggeris supaya mereka lebih memahaminya.

Nga, salah seorang EXCO DAP sentiasa mengikuti ayat-ayat Quran yang dibaca oleh Hj Nizar dan bertanya saya dari ayat mana dan surah apa. Saya beritahu ayat dan surah yang dibaca. Katanya dia mahu study di rumah ayat yang dibaca oleh Hj Nizar.

Di mini perpustakaan Nga ada terjemah al quran dalam bahasa Inggeris, dia cari ayat tersebut dan dikajinya. Akhirnya beliau kagum dengan Hj Nizar, menurut Nga ayat-ayat Quran yang dibaca Hj Nizar mesti ada kaitan dengan majlis yang diadakan.

Malahan, beliau turut mencari mana-mana ayat al Quran yang berkaitan dengan prinsip keadilan, kebajikan, integriti, ketelusan dan amanah, beliau bertanya saya dan meminta saya mengajarnya bagaimana cara menyebut dalam bahasa Arab, saya menulis dalam huruf rumi ayat-ayat tersebut dan ternyata dibacanya dalam ucapan dan ceramah walaupun pelat, diterjemah dan dihurai dengan begitu baik prinsip-prinsip tersebut mengikut ajaran al Quran.

MCA, MIC dan semua parti komponan BN yang lain, ada atau tidak pemimpin mereka membuka al Quran, membaca dan menterjemah serta mengulas mana-mana konsep mengikut ajaran Islam. Seingat saya, tidak ada pemimpin MCA dan MIC yang berbuat demikian, sebab itu mereka tidak faham Islam walaupun berkawan dengan UMNO sejak sekian lama, apatah lagi UMNO yang menjadi rakan mereka sendiri tidak faham Islam.

Sebaliknya, DAP sejak berkawan dengan PAS, sama-sama memerintah Perak khususnya, cukup memahami konsep keadilan, amanah dan kebajikan mengikut ajaran Islam. Bahkan mereka juga tahu hukum Hudud yang selama ini mereka diberi gambaran yang salah oleh media dan pemimpin BN.

Qari dan Qariah Perak telah menjuarai tilawah al Quran peringkat Kebangsaan. Ngeh dari DAP mencadangkan kepada MB Perak supaya mereka diberi anugerah berupa sumbangan, MB setuju beri 5 ribu setiap seorang, Ngeh cadang 10 ribu setiap seorang, sebab mereka telah mengharumkan nama Perak.

Malahan turut dicadangkan kerajaan taja mereka mengerjakan haji atau umrah. Cadangan tersebut diberi perhatian oleh MB dan bersetuju buat majlis dan beri sumbangan 10 ribu seorang dan jurulatihnya 5 ribu.

Seorang Tok Guru pondok dari Pengkalan Hulu yang juga ahli majlis fatwa negeri Perak yang dikenali dengan nama Pak Teh. Pak Teh ada pondok yang mempunyai murid yang agak ramai, pondok Pak Teh agak uzur, muridnya ramai, gurunya pula tidak mempunyai pendapatan yang tetap.

Pak Teh ada memohon kira-kira 45 ekar tanah hutan di belakang pondoknya. Tanah hutan tersebut dipohon sejak bertahun-tahun dahulu untuk diusahakan dengan pertanian. Pak Teh mengadu pada Dato' Seri Hj Nizar sempena lawatan kerja MB Perak ke Pengkalan Hulu.

Di pejabat, MB mengarahkan pegawainya menyemak semula permohonan Pak Teh, dalam semakan MB, didapati permohonan Pak Teh sudah lengkap laporannya di PTG, semua Jabatan berkaitan menyokong permohonan Pak Teh dengan mengatakan tiada halangan untuk diberi pertimbangan kelulusan, tetapi fail tersebut tidak diangkat ke mesyuarat EXCO untuk diluluskan, Hj Nizar terus mengarahkan PTG menyediakan fail segera untuk diangkat ke mesyuarat EXCO supaya diberi pertimbangan kelulusan.

Dan mesyuarat EXCO terus meluluskan, Ngeh bertanya kepada MB mengapa hanya 45 ekar sahaja yang diluluskan, tanah kerajaan luas lagi di Pengkalan Hulu, untuk mencari dana bagi tujuan pendidikan Ngeh mencadangkan diberi sahaja 100 ekar.

Tujuan Pak Teh mohon tanah kata Negh bukan untuk kepentingan peribadi tetapi kepentingan bagi melahirkan tokoh-tokoh ulama di Perak. Itu kata Cina DAP yang sering ditohmah oleh UMNO. Tajol Rosli jadi MB Perak sejak 10 tahun dulu bersama dengan EXCO muslim yang lain, Pak Teh pula ahli Majlis Fatwa negeri Perak, permohonan tanah yang diajukan kepada MB BN ketika itu diabaikan. Sepatutnya mereka malu dengan Ngeh yang nampaknya lebih prihatin terhadap perkembangan pendidikan Islam di Perak.

DAP tidak pernah membantah apa sahaja cadangan mengenai hal ehwal Islam, apabila bantuan perkapita diberi semula kepada Sekolah Agama Rakyat, EXCO DAP tidak membantah. Mereka tidak pula meminta supaya sekolah-sekolah Cina turut diberi bantuan perkapita.

Permohonan-permohonan untuk tujuan baik pulih masjid, surau, sekolah-sekolah agama sering diluluskan oleh MB, DAP dan EXCOnya tidak juga membantah atau dengki. Program-program Islam yang dicadangkan dan dilaksanakan oleh kerajaan Negeri seperti buka puasa dan solat tarawikh di dataran DBI, kempen solat, tazkirah setiap hari sepanjang Ramadhan menggunakan pembesar suara dan juga azan Zohor di Surau SUK menggunakan pembesar suara tidak pernah dibantah oleh DAP.

Sebenarnya DAP dengan semua ADUNnya jauh lebih baik, prihatin, mudah mesra dan pandai menyesuaikan diri berbanding dengan MCA dan MIC. Sebab itu, mereka ditolak oleh pengundi Cina dan India.

Orang Melayu juga yang payah berubah, tetapi Insya Allah saya yakin, perkembangan politik mutaakhir ini menunjukkan orang Melayu juga akan berubah untuk menolak BN secara total dalam pilihanraya akan datang.

Penceritaan pengalaman oleh Misbahul Munir, Setiausaha politik DS Nizar DISINI

9 comments:

BERANIKAN HATI said...

Salam,
PAS mesti berubah. Jgn lagi guna neraca lamanya. Fatwannya sudah tidak sesuai lagi; orang HARAM dia HALAL. PAS patut berhenti guna agama untuk politik

Anonymous said...

yolah.ari ni baik.lama lama ko ngan keturunan ko di sembelinya. tak baca sejarah.lapuran ni bais pasal ko su politik nizar...kalau ko sopol samy velu ...cerita kebaikan nizar terdetik juga aku nak percaya...hamPAS

Anonymous said...

melayu islam dapat 100 ekar...cina lahanat dapat 1000 ekar...maka bertepuk giranglah melayu hamPAS ni...kuhkuhkuh

ISHA said...

HAVE A GREAT DAY FRIEND

donmny said...

hadirin semua...t kasih

...apapun atas segala yang berlaku dan terjadi, HIDUP MESTI DITERUSKAN DENGAN PENUH SEMANGAT

Jarodah said...

Tuan. Baca betul-betul...Kesimpulan dari artikal ini juga menunjukkan Ngeh lebih berkuasa dari DS Nizar sendiri. Kata putus dari Ngeh... Hahahaahaha.. Nak apa lagi..

romantis said...

Info yang menarik. Bukti bahawa engagement itu lebih baik daripada prajudis.

A K U said...

Assalamualaikum...

Hanya orang kampung jauh dihulu jer yang percaya cerita karut Cina nak makan Melayu ni... Tak laku lagi sekarang ni... Semakin kuat dia main perkauman makin orang menyampah... semua kaum akan menyampah dah sekarang


Salam kemaafan... buat para pencinta silaturahim moga-moga tetap lah kaki di Sirotal Mustaqim itu walau jiwa meronta berdepan dengan seribu kepayahan...

A K U said...

Assalamualaikum...

Putaran waktu yang pantas belalu membuat diri semakin matang dan dewasa... lebih mengetahui isi dunia dengan pandangan dan fikiran yang bebas merdeka dari kebodohan yang lampau... Suatu masa dahulu teringat ketakutan kepada hantu yang suka menyorok kanak-kanak diwaktu senja... (Nama hantu tu sedikit lucah... Hantu Te**k) Antara kebenaran dan kepalsuan ia menjadi senjata paling berpengaruh dan berkesan untuk memastikan anak-anak yang baru kenal dunia dan bermain-main di luar rumah dapat dikumpul balik ke rumah masing-masing.. Sakatan ibu bapa berkenaan mampu membuat semua kanak-kanak takut bermain-main di luar rumah bila senja menjelang tiba... Di dalam rumah pun begitu gertakan dan ketakutan kepada hantu menjadi senjata paling berkesan untuk memastikan kanak-kanak terus menerpa dan memeluk erat kaki ibubapa masing-masing kerana takutkan hantu... Semua cerita-cerita berkenaan telah menjadi senjata berkesan dalam mengawal anak-anak pada zaman saya kanak-kanak dahulu.... Sekarang mungkin masih ada lagi ibubapa yang menggunakan kaedah menakut-nakutkan untuk mengawal anak-anak mereka sebab daya fikrah yang belum matang dan kebodohan anak-anak kecil memudahkan cara berkenaan digunakan sebagai senjata paling ampuh dan tiada tolok bandingnya.

Namun dewasa ini didapati pula cerita hantu Cina yang dikatakan telah lama ada dan bila-bila masa boleh muncul dan mengamuk telah diheboh-hebohkan ke seluruh Alam Melayu. Hantu Cina ini dikatakan akan makan orang Melayu kalau orang Melayu tak bersatu padu dan meninggalkan nasihat "Bomoh Handal" yang dikatakan pahlawan hebat yang dapat melawan Hantu Cina berkenaan. Telah lebih 50 tahun orang-orang Melayu percaya dengan kehebatan "Bomoh Handal" berkenaan dalam berdepan dengan Hantu Cina.. sehingga tiada suara.. tiada kata.. tiada nasihat lagi yang Orang Melayu ikut melainkan hanya mengangguk setiap kata-kata dan nasihat "Bomoh Handal" berkenaan... Namun semakin lama manusia semakin cerdik dan semakin pandai akhirnya cerita Hantu Cina nak makan Melayu berkenaan ternyata cerita yang diada-adakan... ia hanyalah mainan karut "Bomoh Handal" untuk memastikan Orang Melayu menjadi pelangan tetap mereka dan terus memeluk erat kaki "Bomoh Handal" sampai bila-bila selagi ada orang yang ketakutan kepada "Hantu Cina"... Masa terus berputar dan sekarang cerita tentang "Hantu Cina" semakin bergema seperti yang telah diwar-warkan oleh "Bomoh Handal" Ramai juga Orang Melayu yang sedang kecut perut dan mengigil ketakutan yang amat sangat... Namun demikian lebih ramai lagi yang tidak mahu lagi percaya kepada "Bomoh Handal" berkenaan malah ramai dari mereka yang ketawa besar terbahak-bahak beramai-ramai mengenangkan kebodohan mereka selama ini... Keadaan ini berlaku kerana semakin ramai yang celik mata dan celik akal untuk tidak mempercayai lagi kata-kata "Bomoh handal" berkenaan yang ternyata hanya mengambil kesempatan di atas kebodohan orang lain... Ramai juga Orang Melayu yang cerdik telah menyamar jadi orang lain dan bukan Orang Melayu (tak berdosa disisi Islam menyamar sebagai bukan Melayu) semata-mata supaya penyakit ketakutan kepada "Hantu Cina" berkenaan tak berjangkit kepada mereka... HANTU CINA SEBENAR ADALAH BELAAN BOMOH BERKENAAN YANG MENYURUK DALAM PROJEK MEGA... GUNA NAMA MELAYU KELAS F... DAN RAMAI JADI AHLI DALAM MCA
Mari masuk PAS dan DAP ramai-ramai jangan takut itu bukan parti cina.. ada pelbagai bangsa dalam tu

Salam kemaafan... buat para pencinta silaturahim moga-moga tetap lah kaki di Sirotal Mustaqim itu walau jiwa meronta berdepan dengan seribu kepayahan...
Sekian Wassalam...