Monday 16 February 2009

MAI BUKIT SELAMBAU BUANG 'SPEK' HITAM

Tadi masa dok 'pekena' teh tarik dengan kawan kawan, kami pun bersembang sehinggalah masuk cerita pilihanraya, khususnya bagi kawasan Bukit Selambau. Kebetulan salah seorang dari kami berasal dari kawasan tersebut.

"Aku menyampah betuoi kalau tengok orang politik masuk kampung pakai cermin mata hitam, lebih lebih lagi yang besaq macam tapak tangan"'

Aku pun saja tanya,

"Pasai pa nak menyampah pulak, mungkin dia takut cahaya matahari kut, maklumlah dia selalu duduk dalam 'air cond".

Dia kata lagi,

"Tu la, tak 'reti' bahasa, kata nak menjiwai rakyat, cuba hang bayangkan depa mai dok berkempen dekat Bukit Selambau, masuk dalam kebun getah, felda, kampung kampung, pakai 'spek' hitam macamtu, alasan takut kena cahaya matahari la konon".

"hang cuba bayangkan", dia tambah lagi,

"orang kampung yang dia pi dok kempen tu tak takut cahaya matahari pun, jangan kata pakai 'spek' hitam, depa tu kadang kadang pakai kain saja, baju pun tak pakai, yang pemimpin kita takut sangat cahaya matahari ni pasai pa pulak, aku menyampah sungguh".

Bila balik rumah sambil baring baring terfikir nak 'posting' pasal cermin mata hitam ni. Memang pun menyampah sungguh tengok pemimpin kita pakai 'spek hitam' apatah lagi bila masuk kampung kampung. Nampak janggal sesangat.

Sesekali nampak pemimpin bercermin mata hitam ni macam ejen KGB nak tangkap orang kampung je, bukan macam nak kempen.

Sesekali nampak macam 'ultraman' dalam cerita budak budak tiap tiap petang kat tv je, apatah lagi kalau cermin mata tersebut yang besar seperti kata kawan saya yang sebesar tapak tangan.

Bagi pemimpin yang nak mai berkempen di Bukit Selambau ni, fikir fikir kanlah perkara ini yang mungkin remeh sahaja, tapi kawan saya tadi dah menyampah, saya pun begitu, apakata yang lain. Kalau yang menyampah lebih ramai dari yang suka macamana.

Jangan pula pasai 'spek mata' hitam ini undi boleh berubah arah, lebih lebih lagi di Bukit Selambau yang ramai pengundinya memang dah 'tak berapa cerah'.

No comments: