Tuesday 25 November 2008

BAHASA MELAYU MELAWAN BALIK

Isu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris di sekolah mengelirukan ramai rakyat jelata. Cendekiawan, pencinta dan pejuang bahasa terus meningkatkan kritikannya dan sekarang telah merebak di kalangan generasi muda, penulis dan mahasiswa.
Promoter bahasa Inggeris sedang memperluas propagandanya untuk mempengaruhi fikiran dan sikap rakyat dengan berceramah di sana sini, dan menggunakan RTM dan media supaya bahasa Inggeris terus dikekalkan dalam Sains dan Matematik sehingga memfitnah bahawa mereka yang membangkang menentang ilmu dan bahasa ilmu (Inggeris). Buat apalah kelirukan rakyat yang tidak berdosa kerana tidak ada sesiapa yang begitu bebal menentang bahasa Inggeris .
Apa yang ditentang menggunakannya sebagai bahasa pengantar Sains dan Matematik di sekolah kerana penggunaan bahasa Melayu telah terbukti sangat-sangat berjaya selama ini menanamkan ilmu pengetahuan kepada berjuta pelajar hingga ada yang menjadi pensyarah serta Professor yang bukan sedikit jumlahnya. Kerana ada seorang yang mengigau , jutaan orang disusahkan.
Ini semua menjadi beban kepada Barisan Nasional yang merosot teruk sokongan terhadapnya pada PRU 2008, sehingga 5 negeri jatuh ke tangan PKR. Takkanlah kerajaan BN hendak tambah lagi kesulitan bagi menghadapi waktu tiga empat tahun ini dengan kemelut yang tak menentu dalam ekonomi, perpecahan dalaman parti, krisis kepercayaan, protes ISA, politik wang , rasuah, dan inflasi. Kata orang " the centre is breaking".
Tidak semua orang di Malaysia ini suka nak masuk campur persaingan politik. Rakyat hendakkan kestabilan supaya aman dan senang mencari nafkah. Bukan kestabilan ekonomi saja, tetapi kestabilan pertumbuhan kebudayaan kerana hidup ini bukan untuk perut yang lapar saja, tetapi harus ada maruah, harga diri, maruah bangsa, dan siapa kita dalam hubungan dengan siapa yang lain. Bahasa Melayu itu memberi takrifan siapa dia Melayu-Islam di Malaysia ini, dan bahasa kebangsaan bagi sesiapa yang menjadi warganegara Malaysia.Seorang penyair dan pemikir Jerman Johann Gottfried Herder (1744-1803) pernah berkata tentang bahasa ibunda dalam tulisannya, " A True Poet Must Write in His Own Languge.":
" It was the first language impressed on us, and that in our tenderest years , when through the medium of words we absorbed the world of ideas and images, which become a treasure house for the poet. In his mother tongue , therefore, he must be able to reflect with extreme facility and find expressions and the wealth of images and colours which are indispensible to the poet; here he must find the thunderbolts and lightening flashes which he hurls as the envoy of gods. Our mode of thinking is, as it were,implanted in it, and our soul and ear and organs of speech are moulded in it. In what medium then shall I be better able to express myself than in my mother tongue?" (Classical Readings from German Literature, 1969 , hal.45) .
Tegasnya dia berkata, bahasa , puisi, dan pemikiran pada dasarnya bersatu, dan dengan sifatnya demikian tak boleh dipisahkan . Bahasa bukan saja alat perhubungan, dan untuk mengucapkan fikiran, tetapi dengan daya kuasanya sebagai bahasa ibunda , membentuk fikiran dan perasaan. Professor dan penyair Filipina, Gemino H. Abad pula menyatakan,
" The common usage of language is the common living of people speaking and thinking in that language in their own place and time.Language is the community of living , and so, it is never static; a people or a culture dies with its own language" ( In Ordinary Time, hal. 165).
Pengarang dan penyair tulen yang menulis dari lubuk perasaan dan hati untuk mengucapkan sanubari dan fikirannya tak mungkin menulis dengan bahasa lain, selain daripada bahasa yang telah menjadi tanah dan watan rohaninya sejak menyusu di tetek ibunya. Bahasa yang berkata dalam mimpi, dalam angan-angan , dendam dan murkanya. Dia juga akan melawan balik dengan bahasanya sebagaimana yang ditunjukkan oleh penyair muda Nassury Ibrahim:


SELOKA NASIB MELAYU

Aduhai malang nasibmu Melayu

dagang lalu disangka walirupanya

dagang mencari pitisada tanah dilaburkan

anak sendiri hidup menumpang

ada bahasa dibuang-buangkan

bahasa penjajah juga dipandang

kerana anak lemah Inggeris

seluruh ilmu hendak diInggeriskan

aduhai malang nasibmu Melayu

ada pemimpin asyik bersengketa

hidup rakyat tidak terbela

orang lain berjalan lurus

engkau berjalan bengkang-bengkok

aduhai malang nasibmu Melayu

bahasa orang diwajibkan di universiti

bahasa sendiri kurang dipercayai

No comments: