Saturday 24 January 2009

APA YANG TIDAK KENA DENGAN ORANG MELAYU


Entahlah........tak tau apa yang hendak dikatakan dengan orang melayu Malaysia. Mutakhir ini apa yang dilakukan serba tak kena rasanya.

Sebagai melayu yang memimpin mereka tentunya tersepit antara usaha mengekalkan pengaruh dan juga nasib melayu yang harus diperjuangkan. Tidak kiralah dipihak UMNO atupun PKR, dipihak PAS nampaknya kurang ketara masalah ini buat masa ini. Yang mengecewakan adalah usaha pengekalan pengaruh dan takut dengan bayang bayang kehilangan kuasa lebih diutamakan dan akhirnya perjuangan nasib melayu tidak lagi menjadi dominen.

Entahlah.....sampai bila situasi ini akan berterusan. Nampaknya tidak nampak lagi bayang bayang persoalan ini bakal selesai.

Rasanya apa yang berlaku hari ini adalah disebabkan persoalan budaya orang melayu itu sendiri yang merangkumi segala hal, segala hal tidak terkecuali satu pun. Tanpa adanya lonjakan pemikiran yang bersungguh sungguh untuk mengenalpasti mekanisma penyelesaiannya, maka persoalan yang ada hari ini tidak akan selesai.

Entahlah......dah letih rasanya bercakap tentang persoalan dan cerita yang sama tidak habis habis. Rakyat khususnya orang melayu dilihat terumbang ambing tanpa dorongan dan bimbingan. Mereka yang berdaya tahan dan berinisiatif untuk maju mungkin tidak ada masalah, tetapi bagi orang melayu yang tidak tahu arah hujungnya perjuangan hidup akan menjadi mangsa kepada kepimpinan yang lemah dan longlai....entahlah.

Kita sebagai orang melayu yang sedar dan harus menyedarkan diri sendiri supaya jangan mengalah dengan keadaan. Berusahalah dengan apa sahaja sekalipun suapaya kita boleh berdikari dan bergerak kedepan. Mungkin inilah hikmah segala yang telah diaturkanNya.

No comments: