Thursday 23 October 2008

BANJIR DIUTARA SEMAKIN BURUK.

ALOR STAR: Banjir di Kedah, Perak dan Pulau Pinang semakin buruk dengan hampir 3,000 mangsa dipindahkan sehingga petang semalam, manakala sekurang-kurangnya empat kereta tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Taman Paya Terubong, Air Itam, Pulau Pinang.

Hujan lebat sejak beberapa hari lalu juga menyebabkan 4,400 hektar sawah di empat wilayah Mada Kubang Pasu, Pendang, Kota Sarang Semut dan Perlis, ditenggelami air. Kebanyakan sawah itu sudah mempunyai anak padi berusia sebulan dan ada yang baru ditabur benih.

Jurucakap bilik gerakan Majlis Keselamatan Negara di sini berkata, paras air beberapa sungai yang mengalir dari kawasan tadahan di daerah Padang Terap, dilaporkan semakin meningkat berikutan hujan lebat sejak petang kelmarin. "Kita menjangka jumlah mangsa banjir akan bertambah, terutama apabila air di hulu Sungai Kedah mula turun dan melimpah sekali gus menyebabkan kawasan di daerah Kota Star dan Kuala Kedah antara yang mengalami risiko banjir tinggi," katanya.


1. Jangan kita terlepas pandang. isu ini merupakan persoalan 'survival' golongan marhain yang perlu dipandang secara sangat serius. Ianya merupakan masalah setiap tahun dan apakah langkah yang telah diambil dengan bersungguh-sungguh untuk mengatasinya. setidak-tidaknya mengurangkannya.

2. Masalah banjir ini terutamanya dikawasan utara bukanlah isu terpencil yang sekali sekala berlaku. saban tahun cerita yang sama dilaporkan, cuma tarikhnya yang berubah.

3. Kalau ianya berlaku dipusat-pusat bandar seperti di kuala lumpur dan shah alam contohnya, langkah segera yang melibatkan jumlah wang yang banyak tentunya telah diambil. walaupun jika dikira keluasan kawasan yang terlibat jauh lebih luas dan besar berbanding dipusat bandar. apatah lagi jika dikira kesusahan yang terpaksa diharungi oleh mereka yang memang telah susah.

4. mungkin suara mangsa banjir ini menceritakan tentang kesusahan banjir ini nampak biasa sahaja, mungkin kerana kesusahan telah mendarah daging dalam hidup mereka. cuba bandingkan dengan reaksi penduduk bandar yang dilanda banjir, hampir 'separuh mati' datuk bandar dikerjakan mereka.

5. dilihat 'pesta' banjir diutara pada tahun ini tidak se'glamour' tahun-tahun yang sudah. laporan laporan yang disiarkan pun sekadar melepas batuk ditangga. suara keresahan mereka yang susah makin terpinggir dalam hidup kita.

6. mungkin laporan banjir tidak dapat memanggil khalayak ramai untuk menonton apatah lagi membaca apatah lagi menyelaminya. mungkin itulah realitinya masyarakat hari ini. ataupun berita tenggelam banjir tahun ini, telah ditenggelamkan berita politik umno yang lebih bahaya dari bahaya banjir. mungkin.

7. mana pimpinan politik tidak kiralah parti apa pun. bukankah mereka selalu mencanangkan mereka pejuang rakyat. masa inilah peluang keemasan mereka untuk mengotakan janji tersebut bagi membuktikan rakyat tidak tersalah pilih mereka. ataupun hanya sekadar retorik pilihanraya.

8. sejumlah 5 bilion boleh diluluskan segera bagi menampung kesusahan orang kaya di BSKL. untuk orang miskin dan susah ini, tentulah peruntukannya lebih lagi. mungkin itulah sebabnya peruntukan lambat diumumkan lagi. kita tunggu dan lihat.

1 comment:

Cheguman said...

Isu kemelesetan teruk ekonomi dunia, isu moral muda-mudi, isu banjir di Kedah... isu apa lagi?

Semua tu tak penting bagi org politik. Paling tidak mereka akan jawab:
"Pasai tu aku bertanding ni. Bila dah menang nanti aku akan selesaikan semua masalah."