Tuesday 28 October 2008

APA SUDAH TERJADI KEPADA MAT GLAMOUR?

Tentu kita semua masih ingat tentang seorang budak berusia 14 tahun yang terpaksa berhenti sekolah untuk menyara adik-adiknya seramai 8 orang. Pasti kita belum lupa kepada kisah yang kononnya 'menyayat hati' dan tidak mendapat simpati dari masyarakat tempatan di Titi Bakong, Yan, Kedah yang mula tersiar pada 6 September 2008 yang lalu.

Kini sudah lebih sebulan berlalu dan kehidupan Mat Glamour atau Mohd. Norsharul Amri bin Anuar telah berubah sama sekali. Wang dan sumbangan mencurah-curah datang dari berbagai pihak membuat Mat menjadi seorang 'hartawan' sekarang. Ibunya dan adik-adiknya tidak susah lagi.

Apa yang dikehendaki semuanya dapat dibeli dengan wang yang puluhan ribu dalam akaun.Hendak memiliki handset, sudah ada handset, malah yang berjenama pula. Begitu juga ibunya dan adik-adiknya, mempunyai handset seorang satu.

Ibunya sudah beberapa kali 'rebounding' rambut dan ke sana ke mari dengan jeans dan berbaju T ketat dengan tanpa tudung. Rantai leher dan gelang tangan yang tidak terkira lagi hebatnya.

Terima kasih kepada para dermawan yang telah mengubah kehidupan Mat sehingga melebihi kawan-kawannya yang dulu senang sedikit darinya.Tetapi Mat dan adiknya hanya berubah tentang gaya hidup tetapi masih tetap dengan keadaan yang sama dari segi persekolahan.

Mat dan Mastuti Norsiti Atika tetap juga tidak ke sekolah seperti yang diharapkan. Dalam seminggu kadang-kadang Mat tidak pergi langsung. Kalau pergi pun hanya sehari. Adiknya juga menurut jejaknya.Setiap hari boleh dilihat Mat dengan basikalnya, merayau-rayau di Titi Bakong dan pekan Yan.

Kadang-kadang pergi sekolah, banyaknya tidak pergi sama sekali. Adiknya dilihat memakai pakaian seragam tetapi tidak sampai ke sekolah.Sebenarnya dari dulu lagi saya katakan bahawa Mat tidak ke sekolah bukan kerana tidak ada wang. Bukan kerana miskin. Bukan juga kerana hendak menjadi kelindan lori menyara adik-adiknya. Dia memang tidak mahu bersekolah. Bukan kerana kemiskinan tetapi kerana sikap.

Sia-sialah sumbangan yang diberikan oleh berbagai pihak kerana Mat tidak perlukan wang. Mat dan keluarganya tidak berubah sama sekali. Sebenarnya Mat berkehendakkan pakar motivasi supaya boleh mengubah sikapnya itu. Itulah yang Mat dan keluarganya perlukan, bukannya harta. Selagi sikap Mat tidak berubah, banyak mana wang pun tidak akan berjaya mengubah Mat.

Sebelum ini pun pihak sekolah telah memberi macam-macam bantuan kepada Mat. Bantuan wang KWAPM turut diberikan sebelum berita tentangnya heboh dahulu. Sebelum ini pun berbagai bantuan diberikan oleh orang-orang perseorangan di kawasan ini. Selain itu, biasiswa juga turut diberikan kepadanya walaupun adiknya juga telah mendapat biasiswa tersebut.

Bayangkan apa akan jadi kepada Mat setahun lagi? Tahun hadapan dia akan menduduki PMR. Pihak sekolah tidak dapat berbuat apa-apa sebab dia tidak hadir ke sekolah untuk mengikuti program-program peningkatan akademik yang dianjur oleh pihak sekolah. Sama-samalah berdoa untuk kejayaan Mat.

3 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum sdr,

Saya telah masukkan blog sdr dalam blog saya.

donmny said...

TUAN gurubashid,

...terima kasih cikgu

Anonymous said...

buy facebook likes
get facebook likes

http://www.socialenterpriselive.com/about-us http://www.huwy.eu/ie/result/internet-0
buy facebook likes 1000 facebook likes buy facebook likes
After my computer was infected with verious viruses, I removed the antivirus and installed a new antivirus and scanned my laptop. After this scanning, the laptop hybernate option does not work. Some alert comes and says that the computer doesn't have enough ( ) to load hybernate option. So if any one of u could tell me the reason and the solution of this problem, i will be pleasured.

facebook likes buy facebook likes [url=http://1000fbfans.info]buy facebook likes [/url] facebook likes