Saturday 20 September 2008

JAIP TANGKAP 20 ORANG TIDAK BERPUASA

20/09/2008 3:55pm.utusanonline.
PARIT BUNTAR 20 Sept. – Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) menahan seramai 20 orang Islam selepas didapati ingkar dan sengaja tidak berpuasa sejak awal Ramadan lalu.


Pengarahnya, Datuk Jamry Sury berkata, kebanyakan mereka yang ditahan seolah-olah sudah `berpakat' dengan memberi alasan sama iaitu menghidap penyakit gastrik semata-mata untuk tidak berpuasa.

Menurutnya, walau apa pun alasan yang diberikan, pihak penguatkuasa JAIP tetap menahan mereka kerana telah melakukan satu perbuatan yang amat memalukan umat Islam iaitu makan di khalayak umum semasa Ramadan.

"Mereka bukan sahaja melanggar perintah Tuhan tetapi tidak menjaga tatasusila sebagai umat Islam. Jelas sekali mereka itu tidak menghormati bulan Ramadan,'' katanya.

Beliau menyatakan demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis penyampaian bantuan Hari Raya Aidilfitri sumbangan Epic Valley Holdings Sdn. Bhd. (Epic Valley) dengan kerjasama Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perak (MAIPk) di sini hari ini.

PERSOALANNYA;

1. adakah berita dan cerita seperti ini yang dilaporkan setiap tahun mendatangkan faedah kepada umat.

2. tidakkah berita dan cerita ini menjadi bahan ketawa orang ramai terutamanya oleh bukan islam.

3. adakah ini antara pendekatan dakwah yang baik dalam mengembangkan syiar islam.

4. setelah mereka ditangkap, apakah langkah 'dakwah' susulan yang dilakukan terhadap mereka. pernahkah diperhalusi kenapa dan mengapa mereka bersikap sedemikian.

5. adakah langkah 'mengusung' mereka yang ditangkap dengan van jenazah oleh sesetengah negeri merupakan tindakan yang paling cerdik yang dapat dibuat.

5. bukankah lebih baik dilaporkan berita tentang kemurniaan islam yang lebih banyak daripada berita picisan seperti ini, yang rasanya tidak perlu dikhabarkan melalui akhbar.

No comments: