Sunday 21 September 2008

ABDULLAH BATALKAN HASRAT BERUNDUR - BLOGGER UMNO

Harakah.Abdul Aziz Mustafa Sun Sep 21, 08 1:45:00 am
KUALA LUMPUR, 21 Sept (Hrkh) -

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membatalkan hasratnya untuk meletak jawatan Oktober ini, kata blogger Umno, Amin Yatim (cuitsikit.blogspot.com)

Malah, menurut maklumat yang beliau terima, Abdullah akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan Umno Disember ini.

Menurut Amin, walaupun selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno (MT) 18 September lalu Abdullah dikatakan akan meletak jawatan sebelum 9 Oktober, namun desakan menantunya Khairy Jamaluddin, Pegawai Khasnya Datuk Ahmad Zaki Zahid dan Setiausaha Politiknya yang juga Adun Kok Lanas, Datuk Md Alwi Che Ahmad menjadi punca perubahan ini. Mereka meyakinkan Abdullah bahawa terdapat 100 bahagian akan menyokong pencalonan Abdullah sebagai Presiden Umno, kata blogger itu.

Isu perubahan kepimpinan bertiup kencang semula selepas Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh. Menurut Amin, Bekas Perdana Menteri,Tun Dr. Mahathir Mohamad dikatakan menemui dua orang pemimpin kanan Umno iaitu, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.

Dr. Mohamad Khir, katanya, dikatakan memainkan peranan penting dalam percaturan belakang tabir yang menimbulkan kegemparan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno Khamis lalu. Antaranya, katanya lagi, termasuklah menerbitkan satu catatan berjudul "Krisis Kepimpinan: Pisau dan Mentimun Di Tangan Kita." yang dikatakan menjadi pencetus "kepanasan" mesyuarat MT Khamis lalu.

"Menurut sumber Malaysia Airline System (MAS), Dr. Khir telah menukar tiket kapal terbang untuk mengerjakan umrahnya dari 18 September ke 19 September pada petang Isnin lalu. "Pada pagi hari yang sama Dr. Mohamad Khir dilihat keluar dari pejabat salah seorang pemimpin tertinggi Umno," kata Amin dalam blognya itu. Dr. Mohamad Khir juga, katanhya, dikatakan menemui Dr. Mahathir sebanyak dua kali sejak dua minggu lalu.

Bagaimanapun, kata Amin, beliau difahamkan bahawa Dr. Mohamad Khir tidak sempat bercakap dalam mesyuarat MT tersebut kerana Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak telah pun "memotong sesi menghentam" Abdullah yang dimulakan oleh Ahli MT yang juga Menteri Kebudayaan Kesenian dan Warisan, Datuk Shafie Afdal diikuti oleh Naib Presiden parti itu yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industr Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Ketua Wanita Umno, Tan Sri Rafidah Aziz.

Menurut Amin, Abdullah dikatakan memberitahu Setiausaha Agong Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor selepas mesyuarat tersebut bahawa beliau akan melepaskan jawatannya dalam jangka masa yang terdekat.

"Namun mesyuarat bersama para pegawai dan menantunya semalam telah mengubah senario. Pak Lah dilaporkan telah diminta terus mempertahankan jawatannya. Desakan paling kuat dikatakan datang dari Khairy, Md Alwi dan Ahmad Zaki," kata blogger Umno itu.

Ketua Penerangan Umno yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dikatakan cuba mendapat sokongan Badan Perhubungan Umno Selangor kepada Abdullah yang bermesyuarat pagi Jumaat lalu, katanya. Namun, katanya lagi, 19 daripada 22 Umno bahagian di Selangor telah memutuskan untuk mencalonkan calon lain bagi jawatan Presiden Umno.

Sementara itu, Utusan Malaysia melaporkan, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalammengadakan pertemuan tertutup dengan pemimpin-pemimpin Umno Perak dari peringkat bahagian, pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri di Bangunan Ibu pejabat Umno Perak di Ipoh.

Abdullah yang tiba kira-kira pukul 6.30 petang, disambut oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali serta pemimpin Umno negeri yang lain. Selepas pertemuan itu, Abdullah yang juga Presiden Umno berbuka puasa bersama pemimpin Umno negeri sebelum menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Tarawih berjemaah.

Abdullah kemudiannya berlepas pulang ke ibu negara. Hadir sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz. _

No comments: