Wednesday, 18 March 2009

PENGGEMAR RESEPI PPSMI, BACA NI!

http://www.malaysiakini.com/news/100432

3 comments:

Ibnu Zaim said...

Salam Tuan.
Bahasa Inggeris sangat penting dalam kehidupan era globalisasi sekarang, dimana untuk terus relevent kita mesti mampu berkomunikasi dan menimba ilmu dengan baik dan sempurna. Pengalaman saya sebagai pelajar, siswa serta profesional sangat-sangat menuntut saya mahir dan dapat menguasai bahasa inggeris dengan fasih dan lancar.

Persoalannya, adakah hanya dengan mengajar sains dan math dalam BI dapat menjadikan pelajar itu mahir BI serta pada masa yang sama dapat meningkatkan kecemerlangan dalam sains dan math.. Jawapan dari pengalaman saya adalah TIDAK SAMASEKALI. Sebab pelajar terpaksa memahami erti ayat dalam BI terlebih dulu sebelum memahami persoalan dalam subjek sains dan math…..Kemudian pelajar akan menulis pula dalam BI menjadikan ia komlikated dan akan ada kecenderongan pelajar tidak berminat kepada sains dan math. Majoriti guru yang saya temui mereka sendiri pun kurang arif berbahasa inggeris, sementelahan pulak pelajar yang akan menerima pelajaran dari guru tersebut. Silap-silap haribulan jadi tikus yang membaiki labu.. hahahaa..

Cadangan saya, PPSMI ini perlu di hentikan diperingkat sekolah rendah atau sekurang-kurangnya dikaji balik untuk penambahbaikian nya dengan mengambil kira kepentingan pelajar sendiri supaya ia tidak membunuh pelajar yang mahir sains dan math tapi tidak menguasai BI dengan baik.

Untuk menguasai BI dengan baik saya cadangkan kementerian pendidikan tambahkan masa pelajaran BI, perbanyakan buku-buku dan kelab BI di sekolah, latih semua guru-guru supaya dapat berkomunikasi dalam BI dengan baik disekolah-sekolah dan jadikan BI sebagai medium komunikasi antara sesama guru dan murid. Dan yang tidak kurang pentingnya ambil guru-guru dari Negara luar seperti Eropah atau USA mengajar di sekolah di Malaysia.

Jai said...

Sekarang PPSMI ni dah jadi isu politik. Pembangkang mahu hapuskan PPSMI dan umno nak teruskan...Kalu macam tu jelaslah umno tidak kan berganjak dari pendirian utk meneruskan PPSMI ini wlaupun mendapat bantahan dari semua makluk di malaysia ni..

Saya tak faham laa, kita sanggup berpolitik melewati batas kepentingkan kaum.. Nasib bangsa ku Melayu....

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)