Saturday 14 February 2009

BUKIT GANTANG, SIAPA PANGLIMANYA?

Sebelum kita berkampung beramai ramai di Bukit Gantang, eloklah kiranya kita mengenali asal usul panglimanya.

Namun begitu, terdapatnya 'versi' lain berhubung dengan panglima ini yang tidak diajar disekolah. Molek rasanya bila kita berkampung disana nanti kita menghalusi persoalan ini untuk faedah anak cucu kita.

"Berikutan dari pengunduran itu terjadi pula perang Siam-Thai 1821-1839 yang diketuai oleh cucu Khalifah Shariff, iaitu Syed Alang Alaudin yang mendapat gelaran Panglima Bukit Gantang kerana mempertahankan kedaulatan sebuah Empayar Islam Benua Siam-Kedah bagi menghalang kemaraan tentera jutmajut kafir buddha Thai. Peranan itu kemudiannya diambil oleh Long Jaafar anaknya sebelum berjaya dibunuh oleh puak-puak Thai dibantu oleh puak-puak Freemason dan agennya seorang Siam yang menjadi Melayu iaitu Sir. SAH KCMG. "

Makumat lanjutnya DISINI

"The initiative of the Perak state government in preserving this name through naming schools, streets and buildings further helps to maintain its historical heritage. However, civil society today does not really know the origin of this historical name in Perak. Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin or Nai Lang, the Raja Siam of Songkhala is the first holder to this title. He is also the Bendahara, next in line to the Raja of Ligor throne. Ban Nai Lang in Thailand today is named after him. "

Maklumat lanjutnya DISINI
"Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang @ Nai Lang ialah Raja Siam Songkhla merangkap Bendahara Empayar Islam Benua Siam Kedah pada tahun 1821. Menurut Undang-Undang Kedah jawatan Bendahara pada zaman dahulu adalah setaraf dengan jawatan Raja Muda. Sebelum pada itu pada tahun 1801, Paduka Seri Sultan Syed Alang Alauddin, Panglima Bukit Gantang @ Nai Lang pernah bersemayam di Istana Kota Bukit Gantang, Perak Darul Ridzuan. Pada zaman dahulu wilayah ini adalah sebahagian dari wilayah Kedah. Nai Lang Sultan Syed Alang Alauddin ialah anakanda kepada Raja Kamboja Cempakasari iaitu Pho Chan Koya Long bergelar Sultan Mudzafar Syah III Kedah".

Maklumat lanjutnya DISINI

SEMOGA ADA FAEDAH, SEPERTI YANG DIMAKSUDKAN DEMANG LEBAR DAUN HENDAKNYA.


No comments: